Mielőtt belevágtunk volna az önismereti kérdésekbe, fontosnak tartottuk, hogy a résztvevőkkel közösséget építsünk. Ennek érdekében pizzát rendeltünk és a várakozási időt jól kihasználva, egy játék keretein belül a fiúk még jobban megismerhették egymást: mindenkinek el kellett képzelnie, hogy egy városban járkál, amiben az emberek üdvözölhetik egymást. A játék célja a másik személy megismerése volt. A pizza érkezését követően a közös étkezés és beszélgetés még jobban segítette a csoport összecsiszolását. Ezt követően egy újabb játék (szociometria) következett, amelyben az önismeret és önértékelés került vizsgálatra, különböző kérdések segítségével.
Csendre térni – imaginációs feladat
A közös ebédet és játékokat követően a hallgatóságnak csendben, egy történet végig hallgatásával nyílt lehetőségük megkeresni belső értékeiket.
A történet röviden:
El kellett képzelni, hogy egy tengeralattjáróban ülünk. A tengeralattjáró először a víz felszínén van, majd egyre inkább a tenger mélyére megy. A tenger mélyén pedig kincseket kellett keresni, a lelkünkben található értékeket megtalálni, majd ezeket a tengeralattjáróval a felszínre hozni.
A történet és a nyugodt környezet kapcsán mindenki elcsendesedett és jó érzéssel tárhatta fel saját értékeit. Ez az imaginációs játék egybe volt kötve a következő játékkal.
A saját címer megrajzolása
Ebben a feladatban mindenkinek meg kellett rajzolnia a saját címerét. A címerbe be lehetett rajzolni mindent, ami a személyünkhöz kapcsolódik, például a hit, álmok, tehetségek, szenvedélyek témakörökből, de a rajzon megjelenhettek a személy életéhez kapcsolható fontos emberek is. A feladat célja az volt, hogy mindenki nézzen szembe saját életével és ismerje fel, hogy ki is ő valójában, milyen értékei vannak.
Néhányan megrajzolták az álmaikat, vágyaikat például elképzelt házukat, családjukat. Mások pedig a motivációjukat, hitüket vetették papírra.
Interaktív előadás – Időgazdálkodás és reziliencia
Az előadás elején az időgazdálkodásról beszélgettünk. Az időgazdálkodás a rendelkezésre álló időn belül segít a függőben lévő feladatok elvégzésében.
- Magát az időt nem lehet irányítani. Mindig ugyanazzal a sebességgel halad – függetlenül attól, hogy mit teszünk vele.
- Minden nap 24 órája van mindenkinek, függetlenül attól, hogy sikerül-e jól beosztani vagy sem.
A hatékonyabb időbeosztás érdekében az Eisenhower-mátrixról beszélgettünk:
A másik téma, amiről tanultunk, az a reziliencia, illetve a lelki egészségvédelem. A reziliencia – más néven rugalmas ellenállási képesség vagy alkalmazkodóképesség – az a folyamat, amelynek során az egyének viselkedésük igazításával reagálnak a problémákra és a változásokra. A reziliencia jelentősen hozzájárulhat az egyén azon képességéhez, hogy talpra álljon vagy reagáljon a kihívásokra és a változásokra.
Ez a folyamat a következőket foglalja magában:
- Rezilienciát kiváltó tényezők (pl. stresszhelyzetek),
- A reziliencia képességet elősegítő erőforrások (pl. önbizalom, pozitív életszemlélet, támogató szociális környezet) és
- Következmények (pl. viselkedés- vagy attitűdváltozások).
Minden résztvevő nagyon odafigyelt az előadásra. Mindenki hozzá tudott szólni, és néhányan ahogy kimondták észrevételüket, felismerésre jutottak saját életükkel kapcsolatban. A legtöbben mélyen elgondolkodtak és újragondolták hozzáállásukat.
Előadás – Konfliktuskezelés és asszertív kommunikáció
Az előadás kezdetén a konfliktuskezelésről és az emberek konfliktushoz való hozzáállásáról beszélgettünk. A Thomas-Kilmann modell alapján ötféle konfliktuskezelő típust különböztetünk meg.
Típusok:
- Versengő
- Problémamegoldó
- Kompromisszumkész
- Alkalmazkodó
- Elkerülő
Utána a konfliktuskezelés lépéseiről beszélgetünk:
- Elfogadás (ez nem egyenlő az egyetértéssel)
- Cél, keretek, kompetencia megállapítása
- Az igazi konfliktus feltárása
- A másik meghallgatása
- Saját álláspont kifejtése
- Közös megoldás létrehozása
Ezt követően egy pár kommunikációs elméletről tanulhattuk, például az asszertív kommunikációról:
- Alkalmazd a „lapfelcsapást” (bennünk lévő érzés kimondása)
- Gondolj a jövődre
- Gazdálkodj az idővel és az energiával
- Egyidejűség esetén priorizálj
- Mindig ügyelj a kompetencia-határokra
Ezen az előadáson is mindenki aktívan részt vett és a témához is voltak hozzászólások.
Előadás – MBTI személyiségtípusok
Ezután röviden beszélgettünk a Myers–Briggs-féle 16 személyiségtípusról is.
A „csodakérdés”
A csodakérdést Steve de Shazer és Insoo Kim Berg dolgozta ki az 1980-as években. A kiváltó ok egy ügyfél kétségbeesett kijelentése volt a problémájáról:
„Talán csak egy csoda segíthet.”
Hamar világossá vált, hogy ez a nézőpont hasznos lehet és Insoo Kim Berg spontán módon egy olyan kérdéssel válaszolt az ügyfél kétségbeesett kijelentésére, amely azóta „csodakérdésként” vált ismertté. Ez a kliens figyelmét arra irányítja, hogy milyen lenne az élete, ha a problémája megszűnne, és így vezet a kliens valódi szükségleteihez.
A csodakérdés:
„Szeretnék most feltenni egy kérdést: Tegyük fel, hogy ma éjjel, miközben alszol, és az egész ház csendben van, csoda történik. És ez a csoda megoldja azt a problémát, ami miatt idejöttél. De mivel alszol, nem tudod, hogy a csoda megtörtént.
Amikor holnap reggel felébredsz, honnan fogod tudni, hogy csoda történt, és hogy a problémád megoldódott?
Mi lesz másképp? Hogyan tudnák meg mások anélkül, hogy te elmondanád nekik?”
A csodakérdés céljai:
- a probléma megoldására összpontosít
- a cél megvilágosítása
- a cél mögötti út felfedezése
- a megoldás felé vezető lehetséges lépések megtalálása
- a kliens cselekvési képességé és önhatékonyságának serkentse
Mielőtt a csodakérdés feltevésre került volna, mindenki kényelembe helyezhette magát. A kérdés felvetésével mindenki beleképzelhette magát a saját életére vonatkoztatva. Utána megbeszéltük a gyakorlatot, és aki akarta, elmondhatta a többieknek is, hogy hogyan vette észre a csodát.
Lezárás
A végén értékeltük a napot a fiúkkal. Mindenkitől az a visszajelzés érkezett, hogy nagyon jó volt az önismereti nap. Többet tudhattak meg magukról és akik akarták, azok meg is oszthatták felismeréseiket a többiekkel. Mindannyian azt mondták, hogy szívesen részt vennének még hasonló alkalmakon is.
Makrai Christian – Szák-Kocsis Endre